پذیرشگر هتل فردی است که اولین تماس با مشتریان، میهمانان یا مراجعین را برقرار می کند و مسئول ارائه خدمات و اطلاعات به آنها است. وظایف پذیرشگر عبارتند از:
• خوشامدگویی به مراجعین
• پاسخگویی به تماس های تلفنی و ارسال و دریافت پیام ها
• تنظیم قرار ملاقات ها و جلسات و هماهنگی با افراد مربوطه
• ثبت و وارد کردن اطلاعات مشتریان، میهمانان یا مراجعین در سیستم های مورد نیاز
• مدیریت اسناد و سوابق و نگهداری از آنها به صورت الکترونیکی یا کاغذی
• ایجاد و مدیریت سیستم های تشکیل پرونده و دسته بندی اسناد
• انجام امور اداری مانند تهیه گزارشات، نامه ها، فاکتورها و …
• همکاری با سایر بخش ها و افراد در انجام امور مربوطه
• رعایت قوانین و مقررات و استانداردهای کیفیت و بهداشت در محل کار
برخی از مهارتهای مورد نیاز برای پذیرشگر عبارتند از:
• مهارت های ارتباطی و روابط عمومی بالا
• مهارت های کامپیوتری و آشنایی با نرم افزار های اداری و اینترنت
• مهارت های سازمانی و زمان بندی
• مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری
• مهارت های زبان خارجی و آشنایی با فرهنگ های مختلف
• مهارت های فروشندگی و بازاریابی
برای شغل پذیرشگر، معمولا حداقل مدرک تحصیلی لازم دیپلم یا معادل آن است.