 
      
            مدیر منابع انسانی یک نقش چند وظیفهای است که فقط در یک زمینه محدود نمیشود. 
            
            وظایف اصلی مدیر منابع انسانی عبارتند از:
            
            •	مدیریت پاداش و عملکرد: ارزیابی و پاداشدهی بر اساس عملکرد کارکنان.
            
            •	یادگیری و توسعه: طراحی و اجرای برنامههای آموزشی برای کارکنان.
            
            •	رفاه کارمندان: ایجاد محیط کاری مثبت و پشتیبانی از کارکنان.
            
            •	یادگیری و توسعه: طراحی و اجرای برنامههای آموزشی برای کارکنان.
            
            •	 روابط کارمندان: حل مسائل و مشکلات پرسنلی.
            
            برخی از مهارتهای مورد نیاز برای مدیر منابع انسانی عبارتند از:
            
            1-	طراحی و اجرای استراتژی منابع انسانی: توانایی تعیین و پیادهسازی استراتژیهای منابع انسانی.
            
            2-	دانش و تخصص در مدیریت منابع انسانی: آشنایی با قوانین و روندهای مرتبط با منابع انسانی.
            
            3-	کوچینگ: توانایی راهنمایی و پشتیبانی از کارکنان برای رشد حرفهای.
            
            4-	مدیریت اولویتها: توانایی تعیین اولویتهای کاری و مدیریت زمان.
            
            5-	مهارتهای ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مؤثر با انواع افراد.
            
            6-	متخصص در امور اداری: دانش و توانایی انجام وظایف اداری.
            
            7-	مشاوره دادن: توانایی ارائه مشاوره به کارکنان و مدیریت.
            
            8-	کنترل موقعیت: توانایی مدیریت و حل تعارضات.